کمپرسورهای پیستونی از حیث عملکرد به دو نوع روغنی و سوای روغن تقسیم بندی میشوند. مراد از کمپرسور هوا روغنی به کارگیری از روغن های سرازیر کننده در فضا تشکیل داد هوای فشرده برای روانکاری قطعات و به دست کم رساندن اصطکاک در میان سیلندر و پیستون است.

کمپرسورهای پیستونی شیوه کاری مشابه با موتورهای احتراق درونی دارا هستند و قطعات متحرک آن نیز کاملا شبیه به این موتورها هست. در کمپرسورهای باد (پمپ باد) پیستونی ، الکتروموتور یا موتور سوختی (دیزل و بنزین) گرایش لنگ را به چرخش درمی آورد و گرایش لنگ نیروی چرخشی الکتروموتور را به حرکت رفت و برگشتی شاتون (تمایل یا تیم پیستون) و پیستون تبدیل می کند. پیستون به رینگ های آببندی موسوم به \"رینگ پیستون\" مجهز شده و به بدنه سیلندر کاملا مماس گردیده است و اجازه نفوذ روغن به باطن اطراف سیلندر و نیز نفوذ هوای فشرده به دور و بر زیر پیستون را نمی دهد. هوای ورودی با زیر رفتن پیستون از طریق سوپاپ ورودی مکیده شده و در طی بالا آمدن پیستون هوای به دام افتاده داخل سیلندر فشرده شده و هنگامی که به حداکثر فشار خود رسید از طریق سوپاپ بیسون صنعت خروجی توسط لوله فلزی به باطن مخزن ذخیره انتقال میابد.

 

کمپرسور بدون روغن یکی از انواع کمپرسورهای پیستونی می‌باشد که در طراحی دور و اطراف سیلندر و پیستون آن از روغن برای روانکاری استفاده نشده و بجای آن فضا سیلندر قابل بده بستان و رینگ پیستون پلیمری بکار رفته می باشد. رینگ پیستون پلیمری باعث روان شدن حرکت پیستون در باطن خرید کمپرسور باد اسکرو سیلندر می‌شود و همچنین موجب کاهش قابل توجهی از صدای تولیدی کمپرسور خواهد شد. در داخل سیلندر این نوع کمپرسورها نوعی بوش قابل تعویض قرار داده شده که پیستون و رینگ پیستون در تماس مستقیم با این بوش میباشد و سطح صاف و صیقلی این بوش سیلندر مقدار زیادی از اصطکاک را کاهش داده و به همین جهت نیاز به روغن را برای روانکاری از دربین می برد. البته در زمان طولانی و استفاده مداوم رینگ پیستون و بوش درون سیلندر خورده شده و نیاز به تعویض دارند که بده بستان این قطعات براحتی و با هزینه ی اندکی قابل انجام هست و حتی با چندین آچار معمولی و خریداری بوش سیلندر و رینگ پیستون در سوله یا منزل می اقتدار قطعات قابل تعویض را بده بستان کرد.